Näring

Varför är det så viktigt med näringsämnen?

 

Vår kropp och dess celler är helt beroende av olika näringsämnen för att allt ska fungera optimalt och vi ska hålla oss friska. Trots att vi alla nog innerst inne vet detta så har vi glömt bort hur viktigt detta faktiskt är och istället har vi övergått till snabba lösningar med halv- och helfabrikat som är näringsfattiga.

I kroppens celler pågår något som heter Citronsyracykeln där energin som håller igång oss tillverkas, detta med hjälp av olika näringsämnen.

Därför kan ett underskott av ett enda ämne på sikt skapa stor obalans i kroppens olika funktioner eller organ.

 

Kroppen behöver fettsyror, aminosyror, glukos och vatten för att vi ska överleva. Tillsammans med vitaminer, mineraler och andra ämnen fungerar våra celler dygnet runt tills de byts ut mot nya friska celler vare sig det gäller benceller eller hjärnceller. På 7år har du t.ex. ett helt nytt skelett om allt fungerar som det ska, så vem har sagt att din skada inte kan läka...

 

Klickar du på bilden bredvid får du upp en förenklad bild över vad

som händer inne i dina celler just nu och i de blå rutorna anges

det vilka näringsämnen som är specifikt viktiga för varje litet steg

i processen.

 

Efter att ha sett denna bild kan du snabbt få ökad förståelse

över vad som kan hända när du inte äter bra och näringsrik

kost. Eller har valt en livsstil som kanske kräver ett ökat behov av näring

som t.ex. hård träning eller regelbunden stress utan riktig vila.

 

Även vid trauman uppstår ett ökat näringsbehov snabbt i kroppen.

 

 

 

Vad behöver just du för näring?

 

Olika näringsämnesbrister ger olika symtom och dess funktioner är väl framforskade. I december 2012 godkände EU över 200 olika vetenskapligt bevisade hälsopåståenden som berör näringsämnen som vi behöver tillföra i vår kropp. Här kan du själv läsa mer om vilka kroppsliga processer eller symtom som omfattas. Tack vare detta kan du få en bild av vilka symtom som kan uppstå om du har ett underskott eller brist av det aktuella näringsäment.

 

Läs om hur viktigt det är med t.ex.

  • C-vitamin för kollagenbildningen
  • Magnesium för både våra muskler och psykiska funktioner
  • Omega 3 (DHA) för både hjärta, hjärna och synförmåga.

 

Livsmedelsverket om näringsämnenslistan - länk

 

EU-listan med alla näringsämnen och dess funktion - länk

 

Vid en hälsoanalys hos mig tar vi reda på vad just du kan behöva extra när det gäller specifika näringsämnen. Många läser tyvärr om olika råd i tidningen från folk som blivit bra av både det ena och det andra. Men det som är bra för din kompis kanske inte alls hjälper dig.

 

Är du vegan eller vegetarian och inte har full kontroll och kunskap om vad du äter kan du gå runt med flera olika brister helt i onödan och på sikt må allt sämre. Vissa näringsämnen finns nämligen nästan uteslutande i den animaliska värden. Det man ser idag att att veganer snabbt kan få obalaner i sina könshormoner då dessa bildas av kolesterol och B12 är en av de viktigaste hjälpstenarna. Samt kräver kroppen en hel del olika ämnen för att kunna omvandla vegetabiliskt Omega 3 till aktivt Omega 3.

 

 

Sköldkörteln och dess näringsbehov

 

Idag är det många både kvinnor och män som har en icke optimalt fungerande sköldkörtel och detta oftast helt i onödan. Både enligt WHO och EU är jod och selen två avgörande näringsämnen som behövs för att denna körtel ska fungera. Brister på dem kan leda både till hyper- eller hypoproblematik.

 

Brister på dessa ämnen har visat sig vara vanligare än man tror, trots detta utreds de sällan bland berörda patienter. Av alla mina kunder med diagnostiserad och medicinerad sköldkörtelproblematik så är det inte en enda som har fått detta utrett innan medicin satts in.

 

Jod finns uteslutande i mat från havet och selen är det tyvärr inte så gott om i svenska jordar. Vi tenderar att äta allt mer mat från ovan jord idag än vad kroppen har behov av.

 

Sköldkörteln och binjurarna arbetar dessutom tillsammans. Om den ena inte fungerar optimalt kan den andra körteln ta över en viss del av funktionen under en kortare tid. Men går man med sina problem för länge kan man få två sviktande körtlar och då börjar flera olika symtom visa sig där oförklarlig trötthet är en av de vanligaste.

 

I Sverige berikar vi salt med jod, men tyvärr har salträdslan gjort att många idag undviker detta och dessutom är halten jod väldigt låg för den som verkligen har brist.

 

Läs mer på denna sidan om problematiken och hjälpen som finns att få - länk

WHO om jod - länk

Tidningsartikel om jodbristen i Sverige - länk

 

Lev livet full av naturlig energi...

Hälsans ledord

  • Ät naturlig mat
  • Våga vila varje dag
  • Umgås med dina nära och kära
  • Sov ut ordentligt i minst 6 timmar
  • Vistas ute i solen och naturen
  • Andas så du fyller magen
  • Ta inte livet på för stort allvar
  • Drick minst 1,5L vatten varje dag

Hälsans värsta fienden

  • Stress
  • Dålig sömn
  • Ingen kroppslig aktivitet
  • Ingen återhämtning/vila
  • Miljögifter och tungmetaller
  • Halv- och helfabrikat = färdigmat
  • Läsk, godis och transfetter
  • För lite vatten